tiistai 9. syyskuuta 2014

Miten voin hyödyntää infografiikkaa viestinnässä?

Graafikkona minua kiinnostavat visuaaliseen kerrontaan liittyvät työkalut. Infografiikka havainnollistaa visuaalisin keinoin monimutkaisia asioita, perinteisen ympyrä- tai pylväsgrafiikan sijasta.

Eri kansalaisuuksia huomioonottava infografiikka
Infografiikassa voi riittää pelkkä kuvallinen kerronta, jolloin se parhaimmassa tapauksessa toimii yli kulttuurirajojen. Yksi esimerkki tekstittömästä infografiikasta ovat kaikkien tuntemat Ikean kalusteiden kokoamisohjeet. Useimmissa infografiikoissa on kuitenkin tekstiä. 

Infografiikka yritysviestinnässä
Yritykset voisivat hyödyntää infografiikkaa viestinnässään enemmän. Sen avulla voidaan syventää asiakkaiden tietoja yrityksen tuotteista tai palveluista. Alla erään fysioterapeuttisia tuotteita myyvän yrityksen infografiikka, siitä miten paranemista voisi nopeuttaa urheiluvamman jälkeen. Infografiikassa on taidokkaasti yhdistetty tekstiä, kuvaa ja symboleita. Ainakin itselleni tuli olo että haluan tutkia grafiikkaa tarkemmin. Yrityksen tunnettuutta kasvattavat logo ja yhteystiedot. Grafiikoita jaetaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa, jolloin grafiikan yhteys yritykseen katkeaa nopeasti.




Infografiikkaa somessa - somesta 
Alla oleva infografiikka tuli vastaan muutamassa eri blogissa. Se esittää parhaimmat kellonajat, jolloin julkaista jotakin sosiaalisessa mediassa ”Timing is Everything”, sekä ajat joita välttää ”Posting Dead Zones”.




Infografiikkaa painetussa mediassa
Uutisissa infografiikka syventää artikkelia. Infografiikan avulla tiedot on monesti helpompi muistaa, ja se helpottaa tietojen omaksumista.

Suomessa tunnettuja ja erittäin hienoja infografiikoita julkaisee esimerkiksi Helsingin Sanomat. Alla yksi Helsingin Sanomien julkaisema infografiikka (Helsingin Sanomien Kuukausiliite, tekijä Petri Salmén)



Osattiin sitä toki ennenkin
Infografiikka ei välttämättä ole mikään tämän vuosisadan keksintö. Katso oheisesta linkistä miten taidokkaasti 1800-luvun piirtäjät tekivät sen ajan infografiikkaa:  Lost Type Blog, Diagrams – John Philipps Emslie.

Osaako teidän yritys hyödyntää infografiikkaa viestinnässä?

Inspiraatiota voi hakea vaikka alla mainituilta sivuilta:


Terveisin, Maarit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti