tiistai 24. maaliskuuta 2015

Mitä halusitkaan myydä minulle?

Tuimailmeinen mies istuu konttorituolissa tuijottaen kameraan. Miehen kuvan vieressä on teksti:

” En tiedä kuka olet. En tunne yritystäsi. En tunne yrityksesi tuotteita. En tiedä mitä yrityksesi edustaa. En tunne yrityksesi asiakkaita. En tunne yrityksesi historiaa. En tunne yrityksesi mainetta. Mitä halusitkaan myydä minulle?”

Kuva ja teksti ovat McGraw-Hill-kustantamon ilmoituksesta vuodelta 1958. Mainoksen alalaidassa on vielä teksti: ”Myyminen alkaa ennen kuin myyntimies soittaa.”

Kyseinen ilmoitus on palkittu aikoinaan 10 parhaan mainoksen joukkoon USA:ssa. Eikä ihme, sillä sen sanoma on hyvin yksinkertainen: tee itsestäsi/tuotteestasi/yrityksestäsi tunnettu, brändi.

Maailma on muuttunut. Rakennuspalikat ovat lisääntyneet ekspotentiaalisesti, mutta tavoite on pysynyt samana. Mitä tunnetumpi ja arvostetumpi yritys tai tuote on, sitä helpompi sitä on myydä.

Asiakkaan ostopäätös perustuu ennakko-odotuksiin siitä, mitä vastinetta he rahalleen saavat. Tulkitsemme jatkuvasti maailmaa ja teemme siitä omamme. Sen vuoksi kannattaa vahvistaa asiakkaiden käsitystä tuotteen tai palvelun paremmuudesta.

Tarinoilla tunnettuutta

Verkko on tuonut uusia välineitä kertoa tarinoita viestinnällä, sosiaalisessa mediassa tai vaikka videoilla. Puheissa vilisevät ansaittu ja oma media, jotka ovat jyränneet perinteisen ostetun median. Tätä rataa sisällön tuottamisesta moninaisiin välineisiin on tullut haaste yrityksille.  Mukavaa olisi ajatella, että yritykset tuottaisivat kaiken sisällön itse, mutta se vaatisi ihan uudenlaisia rekrytointeja ja työtehtäviä yrityksissä. Näinä yt-neuvotteluiden kulta-aikoina se tuskin onnistuu.

Sanomattakin on selvää, että kääntymällä asiantuntevan viestintätoimiston puoleen, yritykselläsi on yksi murhe vähemmän!

Marja-Terttu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti