maanantai 16. tammikuuta 2017

Kriisiviestinnän tarkistuslista

Sattuiko tehtaalla onnettomuus? Pääsikö viallinen tuote asiakkaalle asti? Liikkuuko yrityksestänne väärää tietoa somessa? Aiheuttiko avainhenkilön some-päivitys palauteryöpyn asiakaspalveluun?

Jos mitään näistä ei ole vielä tapahtunut, pitäisikö asiaan kuitenkin varautua?

Kriisi yllättää, kun sitä ei odota. Se aiheuttaa aina vahinkoa tai haittaa organisaation toiminnalle, mutta kriisi voidaan hoitaa myös hyvin. Viestintä on tärkeä osa kriisinhallintaa, sen avulla viesti liikkuu tehokkaasti organisaation sisällä ja sieltä ulos.

Kriisin aikana viestintää tehostetaan, mutta tärkeintä on, että asiat on sovittu hyvissä ajoin ja normaalitilanteen viestintä on kunnossa. Tarkista alla olevan muistilistan avulla miten organisaatiossasi on kriisiviestintäasiat hallussa.
  • oletteko tunnistaneet potentiaaliset kriisit, jotka voivat kohdata organisaatiotanne?
  • onko kriisiviestintäsuunnitelma laadittu ja onko se ajantasalla?
  • miten suunnitelmassa on huomioitu potentiaalisten kriisitilanteiden hoito?
  • onko suunnitelmassa huomioitu, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään?
  • onko henkilökuntaa opastettu kriisitilanteiden viestinnässä?
  • tietävätkö viestintätiimiin kuuluvat oman roolinsa ja vastuunsa kriisitilanteessa?
  • kuuluuko tiimiin henkilö, jolla on valtuudet tehdä päätöksiä sekä antaa lausuntoja koko organisaation puolesta?
  • onko mediaseuranta kunnossa? onko seurannassa huomioitu sosiaalisen median seuranta?


Terveisin,
Anna
anna.koivisto@telegraafi.fi

PS. Jos tarvitset apua kriisiviestinnän suunnittelussa, ota yhteyttä. Katso myös koulutuksemme! Tulossa ke 1.3.2017 Kriisiviestintä some-aikakaudella -koulutus.


(kirjoitus julkaistu 6.11.2015, päivitetty 16.1.2017)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti