Keskustelimme työporukalla kerran aamupalaverissa siitä, minkälainen blogikirjoitus saisi lukijat rynnimään sivuille. Ilmoille singahti ajatus täydellisestä tiedotepohjasta. Sellaisesta, johon voisi vain täydentää äksät kulloisenkin aiheen mukaan. Perusrunko pysyisi samana.
Onnistuminen olisi taattu: tiedote läpäisisi toimittajien
seulan ja kipuaisi vaivatta vihellellen yli uutiskynnysten. Olisi premin
ykkösuutinen siitäkin huolimatta, että samana päivänä selätettäisiin Kreikan
kriisi, Nokia kertoisi pääkonttorinsa siirtymisestä Ruotsiin, ja myös se
kuuluisa mies purisi vihdoin sitä koiraa.
No, kouraistaanpas todellisuutta. Kaikki aiheet eivät sovi
uutispuuroon vaikka miten hämmentäisi. Tiedotteista vain murto-osa päätyy
toimittajien käsittelyyn, ja vaakaa kallistamassa ovat monet tekijät. Niin kätevää kuin se olisikin - ja ennen
kaikkea ajankäytöllisesti tehokasta - on täydellisen pohjan tekeminen utopistinen
ajatus. Vähän sama kuin se, että väittäisi voivansa piirtää yleispätevän
sarjakuvan. Kuten uutiset, myös sarjakuvat seilaavat tiukasti kiinni ajassa ja
ympäröivässä maailmassa.
Pohjan sijaan tarjoilen sinulle muutamia perusohjeita
tiedotteen tekemiseen, käytännössä ihan toimiviksi havaittuja.
1. Kerro, jos on asiaa. Ja kerro myös se asia - eli älä istu faktojen päällä.
Jos palstoilla puhuvat vain kilpailijat,
voi miettiä miksi. Miten aktiivinen olet kertomaan yrityksesi asioista? Joskus
mediassa näkyminen vaatii keskustelun avaamista, mutta toki ensin pitää olla
asiaa. Vuorovaikutus vaatii myös avoimuutta - jotta saat kuulijoita, kerro
muutakin kuin mutua. ”Yrityksellämme menee hyvin, mutta emme halua kertoa
tarkkoja lukuja” -tyyppinen lähestyminen potkaisee todennäköisesti itseään
takamukseen.
2. Suunnittele - tee taustatyö hyvin.
Hyvän tiedotteen takana on yllättävän
paljon taustatyötä, joka vie suurimman osan käytetystä ajasta. Harvoin asia
itsessään on uutinen. Kysy itseltäsi, miten asiasi vaikuttaa laajemmin. Mitä
yleistä merkitystä asiallasi on, voiko sen yhdistää johonkin laajempaan
keskusteluun? Tämä usein vaatii astumista oman viitekehyksen - oman yrityksen -
ulkopuolelle.
3. Mieti kohderyhmäsi - ja palvele heitä.
Uutisvälineen näkökulma aiheeseen on
lukijan/katsojan/kuuntelijan näkökulma. He ovat vastaanottajajoukkosi, jota
uutisesi pitää kiinnostaa. Räätälöi tiedotteesi vastaamaan eri välineiden
tarpeita: tarjoa taloustoimituksiin faktoja numeroiden muodossa, esitä
asiantuntijuutesi erikoislehdille, kansantajuista viestisi yleissanomalehdille.
Paikallisella tasolla tarjoa paikallista merkittävyyttä, valtakunnan medioiden
kanssa mieti suurempia linjoja.
4. Kerro asiasi napakasti - piste on paras kaverisi.
Jos minä saisin päättää, olisi piste uusi
pilkku. Toimitusten työtä leimaa usein loputon kiire. Tiedotteita kilahtaa
sähköposteihin päivittäin satoja. Uutisia tulee päivälistalle myös lukuisia
muita reittejä: lautakuntien listoilta, lukijoiden keskuudesta, toimittajien
oman työn tuloksena, muista lehdistä. Kun asiasi on napakasti esitetty, voidaan
toimituksessa myös sen painoarvo arvioida nopeasti. Älä siis panttaa tai
harrasta ainekirjoitusmaista kerrontaa.
Omaksu uutisen kieli, ja pidä tiedotteesi lyhyenä. Ja muista, että
kaikkea asiaa ei kannata ahtaa yhteen aaneloseen.
5. Lähetä oikeaan aikaan - etsi myös oikeat henkilöt
Lähetysajankohdan suhteen karsi pois
ainakin suurimmat uutistapahtumat ja tiedottamisen ruuhkahuiput, kuten
osavuosikatsausten julkaisut. Anna myös toimitukselle mahdollisuus reagoida
uutiseesi saman päivän aikana. Seuraa aktiivisesti mediaa ja toimittajia: kuka
kirjoittaa meitä lähellä olevista asioista? Uutispäälliköiden ja tuottajien
ohella kannattaa usein lähestyä myös suoraan alaasi seuraavaa toimittajaa.
Ja jos käy kuitenkin niin, että se
tapaninpäivän kaltainen myrsky täyttää taas otsikot ja ohittaa tiedotteesi,
äläpä masennu. Viestintä on pitkäjänteistä työtä, eikä pikavoittoja ole
tarjolla kenellekään.
Jaa oma vinkkisi kommenttiosiossa!
Terveisin,
Mari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti