keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Bloggaajat ovat mielipidevaikuttajia


Henkilöbrändin rakentaminen käy nykyään ihan käden käänteessä. Ryhdy bloggaamaan. Mielipidevaikuttajan viitta laskeutuu vähitellen harteillesi ja sinusta tulee julkkis ihan huomaamattasi. Voit hankkia bloggaamalla myös toimeentulosi, jopa Suomessa.

Viestintätoimisto Manifeston teettämän Blogibarometrin mukaan bloggaajista on tullut kymmenessä vuodessa varteenotettavia mielipidevaikuttajia, asiantuntijoita ja julkkiksia. Miten yritysten pitäisi suhtautua heihin?


Ole siellä missä asiakkaasi ovat

 

Pidän luonnollisena sitä, että yritykset haluavat sinne missä ihmisetkin ovat. Suomessa on tuhansia ja tuhansia blogeja, joilla on satoja tuhansia lukijoita. Blogit ammentavat sisältöään omista kokemuksistaan ja hyvistä ehdotuksista. Hyvät ehdotukset tulevat usein yritysyhteistyön kautta. Jopa 80 prosenttia bloggaajista kertoo vastaanottavansa viikoittain tuotenäytteitä tai tiedotteita yrityksiltä. Siinä virrassa kannattaa varmasti olla mukana. Kilpailijasi jo todennäköisesti virittelevät bloggaajasuhteitaan.

Älä kuitenkaan sorru näihin


Kaikenlainen massapostittaminen, tuputtaminen, painostus ja aliarviointi ovat huonoja lähestymistapoja. Tutki siis ennen kuin hutkit. Perehtymättömyys blogin sisältöön saa nimittäin bloggaajan huonolle tuulelle. Sen lisäksi tieto leviää kulovalkean tavoin bloggaajien keskuudessa. Ensiaskeleet kannattaa ottaa siis varoen.

Haluatko alasi guruksi?


Mikäli sinulla on mielipiteitä päivän polttavista aiheista niin olet ilmiselvä tuleva alasi guru.  Etsi oikeat mediat ja ala kirjoittaa. Voit perustaa oman blogin,  jonka tekstejä hieman muokkaamalla voit tarjota läsnäoloasi myös perinteisiin viestimiin, kuten alasi julkaisuihin tai sanomalehtiin. Ei se sen kummempaa ole. 

Mikäli tarvitset taustatukea maailman valloitukseesi niin ota ihmeessä meihin yhteyttä!





Terveisin,
Marja-Terttu Rantanen
mt@telegraafi.fi




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti