tiistai 3. syyskuuta 2013

Rehellisyyttä ruokapöytään

Hevosenlihakohu herätti suomalaisen elintarvikevalvonnan, Jasper Pääkkönen sai isot kauppaketjut luopumaan uhanalaisen Itämeren lohen myynnistä ja raakamaitokeskustelu jakoi kuluttajat kahtia. Suomessa puhutaan ruuasta enemmän kuin koskaan ennen, kokki Jyrki Sukulan mielestä viimeinen 20 vuotta on muuttanut suomalaista ruokakulttuuria enemmän kuin sitä aiemmat sata vuotta.

Lähes kaikissa aikakausi- ja sanomalehdissä on omat ruokasivunsa. Suomen suosituimmilla ruokablogeilla on kymmeniä tuhansia kävijöitä kuukaudessa. Ruuasta on tullut suomalaisten suosikkipuheenaihe. Ruuan terveysvaikutukset, alkuperä ja tuotanto-olosuhteet kiinnostavat entistä enemmän.

Koska ruoka kiinnostaa, siitä kirjoitetaan paljon. Netti, blogit ja erilaiset ruokasivustot toimivat valvojan roolissa. Ne korostavat hyviä tuotteita, mutta kertovat myös epäkohdista. Netissä asiat leviävät kulovalkean tavoin. Kerran ryöpsähtänyttä keskustelua ei voi hallita saati lannistaa.

Elintarvikeyritysten pitäisi vastata kuluttajien lisääntyneeseen kiinnostukseen tarjoamalla mahdollisimman paljon tietoa tuotteiden alkuperästä ja tuotanto-olosuhteista. Jos raaka-aineella on EU:n elintarvikeviranomaisen puoltama terveysväite, pitäisi sekin avata kuluttajalle mahdollisimman selkeästi.

Markkinointikikkoja, valehtelua tai tiedon peittelyä en suosittele kenellekään – valheesta jää kiinni nopeasti. Sen sijaan kannattaa miettiä, millainen tieto palvelee mahdollisimman hyvin kuluttajia. Nettisivut, sosiaalinen media, blogit ja erilaiset sovellukset ovat kuitenkin kaikki pohjimmiltaan asiakaspalvelun kanavia yrityksille.

Tässä alla muutama vinkki parempaan asiakaspalveluun:
  • Mitä kerron tuotteistani nettisivuilla? Vastaanko kysymyksiin, joita tulee esimerkiksi kuluttajapalvelun kautta usein? Olenko seurannut mitä tuotteistani puhutaan sosiaalisessa mediassa? Vastaanko kuluttajien tietotarpeisiin?
  • Mikä on Facebook-sivuni tarkoitus? Mitä asiakkaani hyötyy siitä? Tarjoanko sen kautta etuja, tietoa, reseptejä, kilpailuja tai muuta hyötyä? Kerronko tarpeeksi hyvin myyntipaikoista, uutuustuotteista ja tuotteiden alkuperästä?
  • Toistuuko viestini samankaltaisena kaikissa kanavissa? Huomioinko kanavien erilaiset kohderyhmät ja heidän tiedontarpeensa? Viestinkö elintarvikealan ammattilaisille erilaisilla termeillä kuin kuluttajille?

Terveisin,
Anna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti