Hevosenlihakohu
herätti suomalaisen elintarvikevalvonnan, Jasper
Pääkkönen sai isot kauppaketjut luopumaan uhanalaisen Itämeren lohen
myynnistä ja raakamaitokeskustelu
jakoi kuluttajat kahtia. Suomessa puhutaan ruuasta enemmän kuin koskaan ennen,
kokki Jyrki
Sukulan mielestä viimeinen 20 vuotta on muuttanut suomalaista
ruokakulttuuria enemmän kuin sitä aiemmat sata vuotta.
Lähes kaikissa aikakausi- ja sanomalehdissä on omat ruokasivunsa. Suomen
suosituimmilla ruokablogeilla on kymmeniä tuhansia kävijöitä kuukaudessa. Ruuasta
on tullut suomalaisten suosikkipuheenaihe. Ruuan terveysvaikutukset, alkuperä
ja tuotanto-olosuhteet kiinnostavat entistä enemmän.
Koska ruoka kiinnostaa, siitä kirjoitetaan paljon. Netti, blogit ja
erilaiset ruokasivustot toimivat valvojan roolissa. Ne korostavat hyviä
tuotteita, mutta kertovat myös epäkohdista. Netissä asiat leviävät kulovalkean
tavoin. Kerran ryöpsähtänyttä keskustelua ei voi hallita saati lannistaa.
Elintarvikeyritysten pitäisi vastata kuluttajien lisääntyneeseen
kiinnostukseen tarjoamalla mahdollisimman paljon tietoa tuotteiden alkuperästä
ja tuotanto-olosuhteista. Jos raaka-aineella on EU:n elintarvikeviranomaisen
puoltama terveysväite, pitäisi sekin avata kuluttajalle mahdollisimman
selkeästi.
Markkinointikikkoja, valehtelua tai tiedon peittelyä en suosittele kenellekään
– valheesta jää kiinni nopeasti. Sen sijaan kannattaa miettiä, millainen tieto
palvelee mahdollisimman hyvin kuluttajia. Nettisivut, sosiaalinen media, blogit
ja erilaiset sovellukset ovat kuitenkin kaikki pohjimmiltaan asiakaspalvelun
kanavia yrityksille.
Tässä alla muutama vinkki
parempaan asiakaspalveluun:
- Mitä kerron tuotteistani nettisivuilla? Vastaanko kysymyksiin, joita tulee esimerkiksi kuluttajapalvelun kautta usein? Olenko seurannut mitä tuotteistani puhutaan sosiaalisessa mediassa? Vastaanko kuluttajien tietotarpeisiin?
- Mikä on Facebook-sivuni tarkoitus? Mitä asiakkaani hyötyy siitä? Tarjoanko sen kautta etuja, tietoa, reseptejä, kilpailuja tai muuta hyötyä? Kerronko tarpeeksi hyvin myyntipaikoista, uutuustuotteista ja tuotteiden alkuperästä?
- Toistuuko viestini samankaltaisena kaikissa kanavissa? Huomioinko kanavien erilaiset kohderyhmät ja heidän tiedontarpeensa? Viestinkö elintarvikealan ammattilaisille erilaisilla termeillä kuin kuluttajille?
Terveisin,
Anna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti