tiistai 3. syyskuuta 2013

Mainonnan eurot tiedottamiseen?

Vaikeina aikoina yritysten on pakko laittaa kulut syyniin. Tämän vuoksi printtimedian mainostulot ovat hiipuneet ja tulevat todennäköisesti hiipumaan edelleen. Perinteistä markkinointia pidetään kalliina ja tuloksiin nähden tehottomana. Kuten  Sanoma Oyj:n toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen toteaa heidän osavuosikatsauksessaan:” Mainosmarkkinat Sanoman tärkeimmissä toimintamaissa olivat edelleen heikot eikä markkinaolosuhteiden selvä paraneminen toisella vuosipuoliskolla ole todennäköistä.”

Viestintä on siis muuttanut muotoaan radikaalisti. Pelkkä mainoskampanja tai tiedotteen tuuppaaminen maailmalle ei riitä, vaan yritysten pitää keksiä älykkäämpiä tapoja viestiä

Sesongit ovat tuotetiedottamisen kulta-aikaa

Tuotetiedottaminen on tukenut monien yritysten mainontaa jo vuosia. Nyt valtasuhde tuntuu muuttuneen ja yritykset ovatkin kiinnostuneita viestinnän palveluista, jotka tähtäävät toimitukselliseen näkyvyyteen medioissa. Erilaiset sesongit ovat tuotetiedottamisen kulta-aikaa. Testaillaan sinappeja ennen joulua tai sillejä ennen juhannusta. Naisten lehdet testaavat ja esittelevät aurinkorasvoja ennen kesää ja laihduttamiseen tähtäävien tuotteiden sesonki on alku vuodesta tai syksyllä. Näin lehdet palvelevat lukijoitaan.

Älä luota tuuriin

Testeihin osallistuvat tuotteet eivät ole sattumoisin toimittajan pöydällä. Viestintätoimistot ja yritysten PR-osastot virittelevät toimittajasuhteitaan vuosikausia rakentaakseen luottamuksellisia suhteita toimituksiin. Lopputuloksena saattaa olla mainosarvolla laskettuna hyvinkin arvokasta näkyvyyttä medioissa.

Mikäli luottamus kalliisiin mainoskampanjoihin hiipuu niin kannatta kokeilla tuotetiedotuskampanjaa osana vaikkapa tuotelanseerausta. Mitään kukaan ei voi koskaan luvata, mutta meidän kohdallamme tulokset ovat tähän asti puhuneet puolestamme! 


Terveisin,
MT
mt@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti