Vaikeina aikoina yritysten on pakko laittaa kulut syyniin.
Tämän vuoksi printtimedian mainostulot ovat hiipuneet ja tulevat
todennäköisesti hiipumaan edelleen. Perinteistä markkinointia pidetään kalliina
ja tuloksiin nähden tehottomana. Kuten Sanoma
Oyj:n toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen toteaa heidän osavuosikatsauksessaan:”
Mainosmarkkinat Sanoman tärkeimmissä toimintamaissa olivat edelleen heikot eikä
markkinaolosuhteiden selvä paraneminen toisella vuosipuoliskolla ole
todennäköistä.”
Viestintä on siis muuttanut muotoaan radikaalisti. Pelkkä mainoskampanja
tai tiedotteen tuuppaaminen maailmalle ei riitä, vaan yritysten pitää keksiä
älykkäämpiä tapoja viestiä
Sesongit ovat
tuotetiedottamisen kulta-aikaa
Tuotetiedottaminen on tukenut monien yritysten mainontaa jo
vuosia. Nyt valtasuhde tuntuu muuttuneen ja yritykset ovatkin kiinnostuneita
viestinnän palveluista, jotka tähtäävät toimitukselliseen näkyvyyteen
medioissa. Erilaiset sesongit ovat tuotetiedottamisen kulta-aikaa. Testaillaan
sinappeja ennen joulua tai sillejä ennen juhannusta. Naisten lehdet testaavat
ja esittelevät aurinkorasvoja ennen kesää ja laihduttamiseen tähtäävien
tuotteiden sesonki on alku vuodesta tai syksyllä. Näin lehdet palvelevat
lukijoitaan.
Älä luota tuuriin
Testeihin osallistuvat tuotteet eivät ole sattumoisin toimittajan pöydällä. Viestintätoimistot ja yritysten PR-osastot virittelevät toimittajasuhteitaan vuosikausia rakentaakseen luottamuksellisia suhteita toimituksiin. Lopputuloksena saattaa olla mainosarvolla laskettuna hyvinkin arvokasta näkyvyyttä medioissa.
Mikäli luottamus kalliisiin mainoskampanjoihin hiipuu niin
kannatta kokeilla tuotetiedotuskampanjaa osana vaikkapa tuotelanseerausta. Mitään
kukaan ei voi koskaan luvata, mutta meidän kohdallamme tulokset ovat tähän asti
puhuneet puolestamme!
Terveisin,
MT
mt@telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti