Sisäiseen viestintään liittyvä vinkkisarjani on päässyt viimeiseen osaan asti. Tällä kertaa vinkin aiheena on kanavien valinta ja viestin selkeys. Lue alla olevien linkkien kautta myös aiemmat vinkit.
5. Viesti
selvästi ja oikean kanavan kautta
Sisäisen viestinnän välineitä on paljon.
Kannattaa miettiä tarkasti, mikä väline sopii millekin viestille.
Henkilökohtaiset ja tärkeät asiat viestitään kasvokkain, käytännön asioita voi
hoitaa myös sähköpostitse. Sähköpostien kanssa on hyvä olla tarkkana muutenkin:
viesteissä eivät välity sävyt ja vivahteet - hymiö tekstin lopussa ei poista
terää muuten tylystä viestistäJ
Jos sähköposti ja intranet eivät tavoita
kaikkia työntekijöitä, kannattaa palata vanhoihin keinoihin ja käyttää lisäksi
mielikuvitusta. Liimaa tiedotteet hissiin, kahvihuoneeseen tai vessan oveen -
pääasia on, että ne löytyvät sieltä, missä henkilöstö liikkuu muutenkin.
Ja lopuksi
lohdutuksen sanoja. Sisäinen viestintä ei ole koskaan täydellisesti hoidettu.
Aina löytyy joku, joka ei ole kuullut tai ymmärtänyt tai viitsinyt lukea. Tyytymättömyys
kumpuaa usein myös siitä inhimillisestä piirteestä, että moni meistä haluaisi
tietää vähän enemmän ja aikaisemmin kuin työkaverit. Tätä on vaikea poistaa
parhaillakaan sisäisen viestinnän toimenpiteillä. Jos siis organisaatiosta ei
kuulu suurempaa mutinaa, sisäinen viestintä on hoidettu riittävän hyvin.
Terveisin,
Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti