keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Ota käyttöön vanhat ja uudet keinot

Sisäiseen viestintään liittyvä vinkkisarjani on päässyt viimeiseen osaan asti.  Tällä kertaa vinkin aiheena on kanavien valinta ja viestin selkeys. Lue alla olevien linkkien kautta myös aiemmat vinkit.

5. Viesti selvästi ja oikean kanavan kautta
Sisäisen viestinnän välineitä on paljon. Kannattaa miettiä tarkasti, mikä väline sopii millekin viestille. Henkilökohtaiset ja tärkeät asiat viestitään kasvokkain, käytännön asioita voi hoitaa myös sähköpostitse. Sähköpostien kanssa on hyvä olla tarkkana muutenkin: viesteissä eivät välity sävyt ja vivahteet - hymiö tekstin lopussa ei poista terää muuten tylystä viestistäJ

Jos sähköposti ja intranet eivät tavoita kaikkia työntekijöitä, kannattaa palata vanhoihin keinoihin ja käyttää lisäksi mielikuvitusta. Liimaa tiedotteet hissiin, kahvihuoneeseen tai vessan oveen - pääasia on, että ne löytyvät sieltä, missä henkilöstö liikkuu muutenkin.

Viestit on myös kirjoitettava niin, että asiat tulevat ymmärretyksi. Yrityksen sisällä voi toki käyttää ammattislangia, jos kaikki sen ymmärtävät. Selkeä yleiskieli ja mahdollisuuksien mukaan asioiden visuaalinen esittäminen toimivat kuitenkin parhaiten. 

Ja lopuksi lohdutuksen sanoja. Sisäinen viestintä ei ole koskaan täydellisesti hoidettu. Aina löytyy joku, joka ei ole kuullut tai ymmärtänyt tai viitsinyt lukea. Tyytymättömyys kumpuaa usein myös siitä inhimillisestä piirteestä, että moni meistä haluaisi tietää vähän enemmän ja aikaisemmin kuin työkaverit. Tätä on vaikea poistaa parhaillakaan sisäisen viestinnän toimenpiteillä. Jos siis organisaatiosta ei kuulu suurempaa mutinaa, sisäinen viestintä on hoidettu riittävän hyvin.


Terveisin, 
Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti