Olemme edenneet
viestinnän suunnitteluun liittyvässä vinkkisarjassa ydinviesteihin.
Ensimmäisessä osassa kävin läpi nykyisen tilanteen määrittelyn suunnittelun
pohjaksi, toinen vinkki keskittyi viestinnän kohderyhmiin ja kolmas viestinnän
tavoitteisiin. Ensi viikolla sarja päättyy viestinnän vuosikelloon.
4. Kiteytä viestit, jotka haluat kaikkien
tietävän yrityksestäsi
Ydinviestien
määrittely aloitetaan miettimällä yrityksen tavoitemielikuva. Se kertoo, millainen yritys haluaisi mielikuvansa olevan asiakkaiden ja muiden
sidosryhmien keskuudessa. Käytännössä parhaaksi vaihtoehdoksi on osoittautunut
tapa, jossa yritys miettii 3-4 adjektiivia, jotka kuvaavat, mistä se haluaa
olla tunnettu. Adjektiiveja pohdittaessa kannattaa miettiä, miten yritys
erottuu kilpailijoistaan, mikä on yrityksessä ainutlaatuista ja sellaista, jota
kilpailija ei voi uskottavasti itsestään sanoa. Tavoitemielikuvia ja
ydinviestejä pohdittaessa otetaan huomioon yrityksen strategia, arvot ja
liiketoiminnan tavoitteet.
Tavoitemielikuvasta johdetaan ydinviestit, joihin on kiteytetty
yrityksen sanoma. Ydinviesteillä pyritään kehittämään yrityskuvaa
tavoitemielikuvan mukaiseksi. Ydinviestejä tulee olla vain muutamia ja niiden
on oltava lyhyitä ja nasevia. Lisäksi mietitään, mihin faktoihin
ydinviestit perustuvat.
Perillemeno edellyttää, että ydinviestejä toistetaan säännönmukaisesti
kaikessa viestinnässä. Yhtenäiset viestit ovat viestinnän perusta ja
onnistumisen edellytys.
On hyvä muistaa, että viestintä on pitkäjänteistä työtä. Tulokset
voivat tulla kuukausien tai jopa vuosien kuluttua. Määrätietoisella työllä
tuloksia kuitenkin tulee: tunnettuus kasvaa, yritys saa viestinsä asiakkaidensa
ja muiden sidosryhmiensä tietoisuuteen ja erottuu kilpailijoistaan.
Terveisin
Päivi Luoti
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti