perjantai 4. heinäkuuta 2014

Vinkkejä viestinnän suunnitteluun 5/5

Olemme edenneet viestinnän suunnitteluun liittyvässä vinkkisarjassa viimeiseen osaan eli viestinnän vuosikelloon. Muut vinkit nykytilanteen määrittelystä, viestinnän kohderyhmistä, tavoitteista ja ydinviesteistä löytyvät aikaisemmista blogeistani (linkin kirjoituksiin alla).

5. Määrittele toimenpiteet, aikataulut ja vastuuhenkilöt

Viestintäsuunnitelma eli viestinnän vuosikello kertoo, mitä tehdään ja milloin sekä kuka tekee. Hyvä käytännön työkalu on taulukko, johon kirjataan aihe, toimenpide, aikataulu ja vastuuhenkilö. Pääkohdat taulukosta kannattaa siirtää myös asianosaisten kalenteriin. On myös hyvä lisätä kalenteriin muistutukset varoaikoineen - jos syyskuussa pitää tiedottaa, asian työstäminen pitää aloittaa elokuussa.

Toimenpiteitä suunniteltaessa otetaan huomioon muun muassa yrityksen eri kuukausiin tai vuodenaikoihin liittyvät sesongit ja niihin sopivat tuotteet ja palvelut sekä myyntiin ja markkinointiin liittyvät tapahtumat, muun muassa messut, kampanjat tai muut. Lisäksi yrityksen sisäiset tapahtumat ja tilaisuudet, kuten myynti- tai vuosikokouksia otetaan vuosikellon koostamisessa huomioon.

Viestinnän päälinjaukset ja ennen kaikkea toimenpiteet ja aikataulut tulee kertoa myös omalle henkilöstölle. Oma väki viestii ulospäin jatkuvasti. Ydinviestit eivät välity, jos niitä ei ole käyt läpi talon sisällä.

Terveisin
Päivi Luoti

paivi.luoti(at)telegraafi.fi









Vinkkejä viestinnän suunnitteluun:
Vinkki 1 - Määrittele viestinnän nykytila
Vinkki 2 - Mieti, mille ryhmille yrityksen kannattaa viestiä
Vinkki 3 - Päätä, mitä viestinnällä halutaan saavuttaa
Vinkki 4 - Kiteytä viestit, jotka haluat kaikkien tietävän yrityksestäsi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti