keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Ota selvää somen säännöistä


Varsinais-Suomen Yrittäjät järjesti syyskuun lopussa koulutuksen, jossa käytiin läpi sosiaalisen median juridisia sääntöjä. Opin muun muassa sen, että termiä ”sosiaalinen media” ei löydy Suomen lainsäädännöstä. Sen sijaan somessa tapahtuvaan toimintaan sovelletaan olemassa olevia lakeja.

Ja niitä tuntuu riittävän - yllättävän monet lait ja määräykset koskevat sosiaalista mediaa. Tieto lisää tuskaa, ja päällimmäinen tunne kurssin jälkeen olikin epätietoisuus.

Tässä hajanaisia poimintoja koulutuksesta:
  •  Seuraa yrityksesi brändien ja tavaramerkkien käyttöä myös somessa.
  • Sovi tarkasti kilpailujen kautta tulleen materiaalin, esimerkiksi reseptien ja valokuvien, käyttöoikeuksista.
  • Ohjeista oma henkilöstö sosiaalisen median käytöstä.
  • Ota selvää, mitä tietoja henkilöistä saa lain mukaan kerätä ja mihin tarkoitukseen.
  • Tee rekisteriseloste ja pidä se nähtävillä esimerkiksi yrityksesi www-sivuilla.
  • Ota selvää, miten lain mukaan kuluttajia saa lähestyä suoramarkkinoinnilla.
  • Tutustu suoramarkkinoinnin ja asiakasviestinnän eroihin ja siihen, miten ne vaikuttavat yrityksesi markkinointitoimenpiteisiin.


Sosiaalisesta mediasta on monelle yritykselle valtavasti hyötyä. Toimintaan liittyvät säännöt on kuitenkin hyvä selvittää ja myös noudattaa niitä. Sosiaalinen media ei ole villi länsi.

Terveisin,
Päivi
paivi.luoti@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti