tiistai 28. helmikuuta 2017

Yhdyssanat voivat ratkaista autokorjaamon valinnan

Pääkirjoitustoimittaja Paavo Rautio kirjoitti Helsingin Sanomissa (HS 15.2.2017) autokorjaamon valinnasta. Toimittajan autossa oli vika, ja hän etsi sopivaa korjaamoa. Rautio oli löytänyt netistä tekstin, jossa korjaamo mainosti osaamistaan. Raution mukaan tekstissä ei ollut yhtään virkettä, jossa ei olisi ollut kirjoitus- tai kielioppivirheitä. Myös yhdyssanat oli kirjoitettu erikseen.

Hän ei ostanut palvelua tältä korjaamolta, vaan löysi kilpailijan, jonka viestistä sai selvän. Rautio uskoo, että palvelun laatu olisi voinut olla kummassakin samaa tasoa, mutta yrittäjien uskottavuudessa oli eroa.

En usko, että tämä on pelkästään meidän viestijöiden tai toimittajien tapa arvottaa yrityksiä. Myös ne, joille oikeakielisyys ei ole intohimo, arvostavat selkeyttä ja ymmärrettävyyttä.

Sujuva ja ymmärrettävä teksti on yrityksen käyntikortti samalla tavalla kuin sen asiakaspalvelu, toimitilat ja visuaalinen ilme. Se on asiakkaan kunnioittamista. Näkeekö kirjoittaja vaivaa, jotta teksti olisi ymmärrettävää ja kunnollista suomea? Ja jos teksteissä on menty yli siitä mistä aita on matalin, mitä se kertoo muusta toiminnasta?

Vinkit tekstintekijälle
1. Piste on paras kaverisi: Kun kirjoitat lyhyitä ja selkeitä lauseita, ajatus pysyy kirkkaana ja lukija ymmärtää.
2. Mieti kenelle kirjoitat: Vältä ammattitermejä, jos haluat että muutkin kuin työkaverisi ymmärtävät sisällön. Karta myös muoti-ilmaisuja.
3. Tarkista oikeinkirjoitus: Esimerkiksi yhdyssanojen ja paikannimien oikeinkirjoitus on helppo katsoa netistä.
4. Tiivistä: Mieti, mitä haluat sanoa ja sano se selvästi ja lyhyesti. Vaatii työtä, mutta kannattaa.
5. Kunnioita lukijoitasi: Viimeistelty teksti kertoo siitä, että arvostat lukijoitasi.

Jos oma aika on kortilla, tekstin tekeminen takkuaa tai haluat tarkistuttaa tekstisi ammattilaisella, ota yhteyttä. Me autamme.

Terveisin

Päivi
paivi.luoti@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti