Listasimme viisi faktaa sosiaalisesta mediasta:
1. Sosiaalinen media on (hyvää) asiakaspalvelua.
Monikanavainen viestintä ottaa huomioon tasavertaisesti kaikki kuntalaiset. Pelkkä tiedottaminen tai lehdissä näkyminen ei enää riitä. Ihminen haluaa tiedon luokseen, ja mieluiten nopeasti. Sosiaalisen median avulla se on mahdollista.
2. Sosiaalinen media on kuntalaisten mielipiteiden huomioimista. Some-kanavissa voi paitsi keskustella kuntalaisten kanssa, myös kuunnella sitä, mitä teistä puhutaan. Yleinen harhaluulo on se, että jos organisaatio ei ole somessa, ei siitä myöskään keskustella. Luulo on väärä. Keskustellaan kyllä, ja ilman osallistumista et voi keskusteluihin vaikuttaa.
3. Sosiaalinen media on tehokas ja säästää aikaa. Some-kanavat antavat ennen näkemättömiä mahdollisuuksia viestintään, markkinointiin ja brändinrakentamiseen. Tehokkuus perustuu tekemisen suunnitteluun – some ei suinkaan ole sinkoilua sinne tänne. Mikä parasta, sen tehoa voi mitata.
4. Sosiaalinen media ei synnytä kriisejä, vaan auttaa selvittämään ne. Somea pidetään usein vaikeasti hallittavana tai arvaamattomana. Tosiasiassa sen avulla saadaan tieto tapahtuneesta, pystytään reagoimaan tapahtuneeseen nopeasti ja näin estää kriisejä syntymästä.
5. Sosiaalisessa mediassa voi olla ammattivaatteet päällä. Omaa vaatekaappia ei tarvitse avata tai edes raottaa. Ammattiroolissa somessa olemiselle on erilaisia tapoja.
Terveisin,
Mari
mari.vilska@telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti