Mitä graafinen ohjeisto sisältää?
Ohjeistossa on yrityksen visuaalisen ilmeen keskeiset elementit ja niiden käytön säännöt.
- Logo ja liikemerkki (eri versiot, suoja-alue, minimikoko)
- Valitut kirjaintyypit (typografia) ja valitut tunnusvärit (väriarvot eri käyttökohteisiin)
- Viestinnässä käytettävä kuvamaailma
- Esimerkit erilaisista viestinnän materiaaleista (mm. lomakepohja, kirjekuori, käyntikortti, esitteet, mainokset)
Miksi graafinen ohjeisto?
Graafinen ohjeisto on näppärä apuväline paitsi viestinnän parissa työskentelevälle, mutta myös muille työntekijöille sekä yrityksen sidosryhmille.
- Tarvittaessa se on hyvä perehdyttämisen väline eikä jätä uutta työntekijää arvailujen varaan.
- Nopea ja näppärä tapa jakaa visuaalisen ilmeen säännöt ja tarvittavat elementit työntekijöille ja sidosryhmille.
- Ohjeisto helpottaa työntekoa, toimii muistin tukena ja auttaa viestinnän suunnittelussa.
- Tavoitteet, merkitykset ja tarinat eri visuaalisten elementtien takana sitouttavat käyttäjää ja auttavat myös ymmärtämään ohjeita paremmin.
Jos graafisen ohjeiston laatiminen tuntuu vaikealta, ota yhteyttä!
Terveisin,
Essi
essi.rantanen@telegraafi.fi
(kirjoitus julkaistu 11.1.2016, päivitetty 6.4.2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti