torstai 6. huhtikuuta 2017

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?

Halutun visuaalisen tyylin noudattamisessa on hyvänä apuna graafinen ohjeisto. Se on yritysilmekäsikirja, josta löytyy ohjeet visuaalisten elementtien käyttöön. Yhtenäinen ilme sitoo yksittäiset viestinnän toimenpiteet tunnistettavaksi kokonaisuudeksi ja tehostaa viestin perille menoa. 

Mitä graafinen ohjeisto sisältää?

Ohjeistossa on yrityksen visuaalisen ilmeen keskeiset elementit ja niiden käytön säännöt.
  • Logo ja liikemerkki (eri versiot, suoja-alue, minimikoko)
  • Valitut kirjaintyypit (typografia) ja valitut tunnusvärit (väriarvot eri käyttökohteisiin)
  • Viestinnässä käytettävä kuvamaailma 
  • Esimerkit erilaisista viestinnän materiaaleista (mm. lomakepohja, kirjekuori, käyntikortti, esitteet, mainokset) 

Miksi graafinen ohjeisto?


Graafinen ohjeisto on näppärä apuväline paitsi viestinnän parissa työskentelevälle, mutta myös muille työntekijöille sekä yrityksen sidosryhmille.
  • Tarvittaessa se on hyvä perehdyttämisen väline eikä jätä uutta työntekijää arvailujen varaan.
  • Nopea ja näppärä tapa jakaa visuaalisen ilmeen säännöt ja tarvittavat elementit työntekijöille ja sidosryhmille.
  • Ohjeisto helpottaa työntekoa, toimii muistin tukena ja auttaa viestinnän suunnittelussa.
  • Tavoitteet, merkitykset ja tarinat eri visuaalisten elementtien takana sitouttavat käyttäjää ja auttavat myös ymmärtämään ohjeita paremmin.
Kun toimiva ohjeisto on laadittu, muista päivittää sitä tarpeen mukaan. Sähköinen graafinen ohjeisto päivittyy nopeasti ja sitä on helppo jakaa eri käyttäjille.

Jos graafisen ohjeiston laatiminen tuntuu vaikealta, ota yhteyttä!


Terveisin,
Essi
essi.rantanen@telegraafi.fi






(kirjoitus julkaistu 11.1.2016, päivitetty 6.4.2017)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti