perjantai 7. huhtikuuta 2017

Tarina tekee gutaa myös bisneksessä

Olipa kerran Hanna, joka piti puheenvuoron tarinallistamisen keinoista yritystoiminnassa. Ja tämä tarina on muuten tosi, mutta ei sen pituinen sentään.

Vierailin eilen Turun Teknologiakiinteistöjen järjestämässä Yritystä Kehiin -aamiaistilaisuudessa. Teemana tilaisuudessa oli tarinankerronta eli storytelling markkinoinnissa ja viestinnässä. Omassa puheenvuorossani halusin erityisesti korostaa tarinoiden voimallisuutta ja monipuolisuutta yrityskäytössä.

Tarina on superpähkinä

Tarinoita on kerrottu jo ennen talojen keksimistä, joten kovin uudesta ilmiöstä ei ole kyse. Mikä tarinasta sitten tekee niin voimakkaan vaikuttajan - todellisen superpähkinän? Tässä muutamia mietteitä tarinoiden vaikutustavoista:
  • Tarina saa samaistumaan: Ihmiset hakevat vertaisiaan, haluavat jakaa yhteisiä kokemuksia ja tuntea samoin, kuin joku toinen tuntee. Hyvässä tarinassa on helppo eläytyä sankarin kokemuksiin. Jos tarinan sankari on tuote, voi tuotteen kokea arvoiltaan kuin omakseen.
  • Tarinat elävöittävät: Tarinat saavat tekstin ja kuvan elämään. Tarinan yksi tarkoitus on viihdyttää, ja kun ihminen viihtyy, on hänen helpompi ottaa vastaan tietoa.
  • Tarinoilla voi selkeyttää: Vaikeakin asia kirkastuu, kun se puetaan tarinamuotoon. Oppimista tapahtuu huomaamatta tarinaan uppoutuessa.
  • Tarina on tosi: Tarina on vakuuttava ja uskottava väline, kun se kerrotaan rehellisesti juuri niin kuin asiat ovat. Tarinaan halutaan uskoa, ja siksi tarinan kirjoittajan on oltava luottamuksen arvoinen.
  • Tarinan koostumus on pehmeä: Tarinoiden ansiosta kavala maailma on kaukana. Totuus ja tylykin totuus tulee tarinan kautta lempeämmin. Toisaalta tarina menee suoraan tunteisiin, ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.
  • Tarina koukuttaa: Tarinoilla herätetään ihmisten uteliaisuus. Kun tartumme tarinaan, haluamme tietää, miten se päättyy. Tarinan avulla herätetään tärkeitä kysymyksiä, joihin halutaan etsiä myös vastauksia.
Jäitkö vielä miettimään, miten eri tavoin tarinaa voidaan markkinointiviestinnässä hyödyntää? Ajattelin asiasta vielä avautua tulevissa blogikirjoituksissani.

Meillä Telegraafissa syntyy jatkuvasti Hyviä tarinoita, kun täräytämme viestinnän avulla asiakkaamme liiketoimintaan lisää tehoja. Jos tuntuu, että sinun yrityksesi tärkeä tarina on vielä kertomatta, kysy apua minulta. Kerrotaan se nyt.

Tämän sinulle uskottavasti kertoi
Hanna

hanna.alin@telegraafi.fi
puh: 0400 829 740

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti