torstai 27. huhtikuuta 2017

Viimeinen silaus yrityksen Instagram-profiiliin

Kuvienjakopalvelu Instagram on jo tukevasti rantautunut yritysten eri somekanavien joukkoon. Rohkeimmat somettajat ovat lisäksi löytäneet oman rosoisen tyylinsä Instagram Stories -maailmassa. Osa yrityksistä hyödyntää taitavasti myös Instagram-mainontaa.

Monella yrityksellä seuraajia on kertynyt jo mukava määrä, julkaistuja kuvia löytyy satoja ja homma rullaa säännöllisesti viikosta toiseen. Perusasioiden haltuunotto onnistuu monelta, mutta miten voisi vielä enemmän erottua massasta?

Nälkä kasvaa syödessä, ja nyt on aika nostaa yrityksen Instagram-profiili uudelle tasolle. Yksittäisten kuvajulkaisujen sijaan rohkaisen katsomaan Instagram-profiilia kokonaisuutena.

Instagram-profiili uuteen loistoon 


Yksityisprofiilista yritysprofiiliin
Suosittelen vaihtamaan Instagramin yritysprofiiliksi, jolloin saat käsiisi enemmän analytiikkaa ja pystyt mainostamaan suoraan Instagramissa. Lisäksi yritysprofiiliin saa näkyviin toimialatiedot, yhteydenottonapin sekä sijaintitiedot kartalle.

Esittely kuntoon
Huolehdi siitä, että profiilikuva on selkeä ja tunnistettava. Tarkista, että biosta löytyy yrityksen katuosoite, yhteydenottomahdollisuus sekä ajan tasalla oleva www-osoite. Perusasioiden lisäksi voit tarinoida profiiliin ajankohtaista asiaa. Leikittele emoji-kuvilla.


Hashtagien käyttö
Hashtagit eli tunnisteet korostavat kuvassa olevaa aihepiiriä, ja toimivat samalla myös hakusanoina. Niiden avulla käyttäjät etsivät itseään kiinnostavia kuvia, joten yrityksesi löydettävyys paranee tunnisteiden myötä. Hashtageja voi laittaa kuvaan jopa 30, mutta mielestäni sopiva määrä on 1–5. Keksi yritykselle oma hashtag, ja käytä sen lisäksi kuva-aiheeseen liittyviä ja johdonmukaisia tunnisteita. Sopivia hashtageja voit etsiä esimerkiksi täältä.

Kuvien yhtenäisyys
Mieti, millainen värimaailma tai tyyli olisi juuri teidän yrityksenne näköinen? Voit käyttää aina samaa filtteriä tai kuvata esimerkiksi tietyn värisiä yksityiskohtia. Räikeät värit vai pastellivärit? Yksityiskohtaiset lähikuvat vai suurpiirteiset maisemat? Jos lisäät kuviin tekstiä, käytä niissä yrityksen visuaalisen ilmeen mukaista typografiaa.


Kuvien muoto
Nykyään Instagramissa ei ole pakko julkaista neliönmuotoisia kuvia. Julkaisemalla suorakaiteen muotoisia kuvia, reunoille jää valkoista tilaa. Tästä saa aikaan visuaalisen tehokeinon.


Kuvista palapeli
Yhden kuvan voi pilkkoa palasiksi esimerkiksi Giant Square -työkalun avulla, jolloin Instagram julkaisee sen monena eri kuvana. Työkalun hienous piilee siinä, että palapelikuvilla saa aikaan visuaalisesti näyttäviä ja suuria kuvia. Ennen selailtiin kuvavirtaa – nyt ihaillaan kokonaisia profiileja.


Onnistunut Instagram-profiili kertoo, minkä näköinen brändisi on ja millä tavoin se puhuu. Parhaimmillaan skrollaaja tunnistaa kuvasi ilman, että näkee edes kuvan julkaisijaa.

Täydellinen Instagram-profiili ei synny yhdessä yössä. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä sekä rohkeutta kokeilla uutta ja uskallusta olla aito. Kokeilemalla opit, millainen sisältö lähtee lentoon ja mistä tekijöistä yrityksesi persoonallinen tyyli muodostuu.

Haluatko apua Instagramin viimeiseen silaukseen? Ota yhteyttä!



Visuaalisin terveisin,
Essi
essi.rantanen@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti