keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Missä on maaliviiva?

Puuhailuni kotona muistuttaa toisinaan keskittymistaidottoman hillerin hyörinää. Säntään hommasta toiseen ihan sen mukaan, mitä silmien eteen sattuu ilmestymään.  Paperien mapittaminen keskeytyy, kun nitojaa hakiessa huomaan, että pyykkikone pitää käynnistää, koneen pesuainekotelo kaipaa kuuraamista, koiranruokakuppi täyttämistä ja pyykit viikkaamista. Hetken päästä seison eteisessä ja ihmettelen, mitä olin tekemässä.

Näin käy helposti, kun tehtävää on paljon. Punainen lanka katoaa, huomio herpaantuu ja asiat jäävät puolitiehen.  Suunnitelmallisuus, kyky keskittyä olennaiseen ja sovitulla tiellä pysyminen ovat tärkeitä myös viestinnän onnistumisessa. Vain tavoitteellisen ja pitkäjänteisen viestinnän avulla voidaan rakentaa sellaista yrityskuvaa, joka tuo uusia asiakkaita ja kumppaneita sekä mahdollisuuden erottautua kilpailijoista. Viestintää pitää johtaa, sillä tehokas viestintä ei synny sattumalta tai yksittäisillä tempauksilla.

Suunnitelmallisuus helpottaa myös viestinnän budjetointia ja näkyy muutenkin viestinnän kustannuksissa. Hyvin suunniteltu viestintä vähentää kiireestä johtuvia virheitä ja tehostaa viestinnän työkalujen käyttöä. Ennakoimalla säästetään myös resursseja: tulipalojen sammuttaminen on kallista ja lopputulos yleensä huono.

Viestinnän suunnitelmallisuus paranee, jos yritykselle tehdään viestintästrategia ja -suunnitelma. Ne ovat työkaluja ihan jokapäiväiseen käyttöön. Kun tavoitteet ja askelmerkit sovitaan yhdessä, toiminta on linjakasta ja mitattavaa. Viestit myös pysyvät yhtenäisempinä: kerrotaan siis samaa viestiä talon sisällä ja ulkona.

Viestintä on periaatteessa aika yksinkertaista: kerrotaan omasta toiminnasta, tuotteista ja palveluista yrityksen ulkopuolelle ja välitetään omalle henkilöstölle työssä onnistumisen kannalta tärkeät asiat. Miksihän näissä kuitenkin usein epäonnistutaan? Voisiko se johtua suunnitelmallisuuden puutteesta? Mikä on sinun käsityksesi?

Terveisin,
Päivi


1 kommentti: