tiistai 11. marraskuuta 2014

Responsiivisten nettisivujen suunnittelu

Telegraafin nettisivujen uudistuksen myötä pääsin sukeltamaan responsiivisten nettisivujen maailmaan. Projektin aikana opin paljon uutta.

Mitä ensinnäkin tarkoittaa ”responsiivinen nettisivu”? Responsiivisten nettisivujen sisältö mukautuu niin mobiililaitteiden kuin pöytäkoneiden näyttöön.

Responsiiviset nettisivut ovat yrityksille välttämättömyys, koska mobiilaitteiden käyttö kasvaa koko ajan. Tilastokeskuksen marraskuussa julkistaman tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä. 60 prosenttia kaikista suomalaisista käyttää älypuhelinta ja yli kolmannessa suomalaiskodissa on tabletti. Vuodesta 2013 tablettia käyttävien osuus on noussut 13 prosenttia. Älypuhelimia käyttävien osuus on vuodessa noussut 8 prosenttia.

Ota responsiivisten nettisivujen suunnittelussa seuraavat asiat huomioon:

  1. Miten laajat sivut tarvitset? Päätä haluatko onepage –nettisivut, jolloin navigointi tapahtuu yhdellä ainoalla sivulla, ilman alasivuja. Vai tarvitsetko alasivuja?
  2. Pidä sivuston tavoite suunnittelun ohjenuorana.
  3. Suunnittele rakenne selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi.
  4. Mikä tieto on avainasemassa milläkin laitteella? Mitä nettisivujen kävijät todennäköisesti etsivät ensisijaisesti. Järjestys on muutettavissa eri laitteille.
  5. Tuleeko ulkoasuun muutoksia eri laitteilla selatessa? Esimerkiksi valikko voi piiloutua valikko-symbolin taakse tablet- ja mobiiliversioissa. Vierekkäin olevat tekstipalstat saattavat mobiiliversiossa olla allekkain.
  6. Hyödynnä skaalautuvuutta kuvissa ja muissa elementeissä. Pöytäkoneversiossa isot kuvat ovat näyttäviä. Mobiilissa kuvat skaalautuvat pienemmiksi.
  7. Tallenna sivujen materiaali sopivaan tiedostokokoon, jotta sivuston latausaika ei kärsi (jotkut julkaisujärjestelmät pienentävät tiedostokoon automaattisesti).
  8. Testaa sivustoa ja sen toiminnallisuuksia eri laitteilla ennen julkaisua.

Terveisin,
Maarit
maarit.vahakangas@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti