maanantai 14. syyskuuta 2015

Minkälainen on hyvä yritysblogin aihe?


Kirjoitin aikaisemmin lyhyen listauksen siitä, minkälaisista elementeistä saat kasaan hyvän blogikirjoituksen. Tässä lisämietteitä listani kohdasta yksi.
  • Valitse mielenkiintoinen aihe. Opeta omaa alaasi. Mieti, mikä on asiakkaasi ongelma ja vastaa siihen. Tutusta aiheesta on myös helpompi kirjoittaa. 

Unohda väline hetkeksi. Ajattele blogia asiakaspalvelun kanavana.  Kuvittele blogisi kohderyhmän edustaja eteesi sinulle tutumpaan asiakaspalvelutilanteeseen. Mitä kysymyksiä kohtaat? Mikä on asiakkaasi tyypillinen ongelma? Todennäköisesti löydät aiheita tukuttain.
Kolmen koon muistilista
1. Kohdenna. Kun tieto tulvii jokaisesta päätelaitteesta, on ensiarvoista kohdentaa viestit omille yleisöille. Hyödyllinen tieto on tuo lisäarvoa lukijoillesi ja lukijoita blogillesi. Mieti mikä juuri sinun yleisöäsi kiinnostaa ja kirjoita vain heille.
2. Kierrätä. Monet aiheet kestävät aikaa: esimerkiksi vuodenaikoihin liittyy usein toistuvia liiketoimintaan liittyviä tapahtumia. Voitko nostaa kirjoituksia esiin uudelleen? Seuraa myös muita alasi blogeja sekä niissä käytävää keskustelua. Mieti, voitko tuoda keskusteluun uuden näkökulman, kommentoida tai kertoa omia kokemuksiasi aiheesta.
3. Kirjaa ylös. Suunnittelu on tehokkaan tekemisen perusta. Blogikirjoitusten aiheet kannattaa suunnitella vaikka kuukausitasolla vuodeksi eteenpäin. Suunnitelmasta voi aina poiketa, mutta parhaimmillaan se tasaa tekemisen tuskaa ja auttaa pitämään kiinni aikatauluista.
Ja lopuksi lohdutuksen sana: ideointi vie useimmiten aina enemmän aikaa kuin itse kirjoittaminen. Ja siinä ideoinnissa voit kääntyä myös ammattilaisen avun puoleen.

Terveisin,
Mari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti