keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Sisäinen viestintä on yksinkertaista - mutta epäonnistuu usein

Professori Osmo A. Wiio kertoi sen jo 1970-luvulla. Wiion lait inhimillisestä viestinnästä paljastavat, että viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta ja jos viestintä voi epäonnistua, niin se myös epäonnistuu. Sisäiseen viestintään tämä tuntuu pätevän erityisen hyvin.

Sisäinen viestintä on periaatteessa hyvin yksinkertaista: kerrotaan omalle henkilöstölle työn hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot. Yllättävän usein se jää kuitenkin puolitiehen. Syynä ovat epäselvät ja huonosti ajoitetut viestit, viestien kertauksen laiminlyönti sekä ihmisten oman aktiivisuuden yliarviointi. Tai se, että yksinkertaisesti unohdetaan viestittää asioista myös omalle henkilökunnalle. Sisäistä viestintää voi parantaa muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä. Seuraa blogia seuraavan viiden viikon ajan, niin saat viisi käytännönläheistä vinkkiä sisäisen viestinnän kehittämiseksi.

Ensimmäinen vinkki sisäiseen viestintään

1. Sisäinen viestintä on kaikkien vastuulla

Viestintäosastoa tai -päällikköä ei kannata syyttää - ainakaan yksinomaan - jos viestit eivät yrityksen sisällä kulje. Sisäinen viestintä on ennen kaikkea esimiesten ja tiiminvetäjien vastuulla, mutta ehdottomasti myös ihan jokaisen työntekijän vastuulla. Itse kukin voi miettiä, olenko muistanut kertoa tarvittavat asiat kaikille asianosaisille. Vastaavasti myös tiedonhankinta on omalla vastuulla. Jos joku asia on epäselvä, kannattaa kysyä - mieluummin kuin mutista, että ”ei minulle ole kukaan kertonut”.


Toinen vinkki: Myös sisäistä viestintää pitää suunnitella
Kolmas vinkki: Suunnittelusta käytäntöön

Terveisin,

Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti