Professori
Osmo A. Wiio kertoi sen jo 1970-luvulla. Wiion lait inhimillisestä viestinnästä
paljastavat, että viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta ja jos
viestintä voi epäonnistua, niin se myös epäonnistuu. Sisäiseen viestintään tämä
tuntuu pätevän erityisen hyvin.
Sisäinen
viestintä on periaatteessa hyvin yksinkertaista: kerrotaan omalle henkilöstölle
työn hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot. Yllättävän usein se jää kuitenkin
puolitiehen. Syynä ovat epäselvät ja huonosti ajoitetut viestit, viestien
kertauksen laiminlyönti sekä ihmisten oman aktiivisuuden yliarviointi. Tai se,
että yksinkertaisesti unohdetaan viestittää asioista myös omalle
henkilökunnalle. Sisäistä viestintää voi parantaa muutamalla yksinkertaisella
toimenpiteellä. Seuraa blogia seuraavan viiden viikon ajan, niin saat viisi
käytännönläheistä vinkkiä sisäisen viestinnän kehittämiseksi.
Ensimmäinen vinkki sisäiseen viestintään
1.
Sisäinen viestintä on kaikkien vastuulla
Viestintäosastoa tai -päällikköä ei kannata
syyttää - ainakaan yksinomaan - jos viestit eivät yrityksen sisällä kulje.
Sisäinen viestintä on ennen kaikkea esimiesten ja tiiminvetäjien vastuulla,
mutta ehdottomasti myös ihan jokaisen työntekijän vastuulla. Itse kukin voi
miettiä, olenko muistanut kertoa tarvittavat asiat kaikille asianosaisille. Vastaavasti
myös tiedonhankinta on omalla vastuulla. Jos joku asia on epäselvä, kannattaa
kysyä - mieluummin kuin mutista, että ”ei minulle ole kukaan kertonut”.
Toinen vinkki: Myös sisäistä viestintää pitää suunnitella
Kolmas vinkki: Suunnittelusta käytäntöön
Toinen vinkki: Myös sisäistä viestintää pitää suunnitella
Kolmas vinkki: Suunnittelusta käytäntöön
Terveisin,
Päivi
paivi.luoti(at)telegraafi.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti