sunnuntai 21. elokuuta 2016

Lisää silmänruokaa someen

Kuvallinen viestintä tukee, tehostaa ja täydentää yrityksen tarinaa. Pelkkä teksti ei enää riitä, vaan seuraajat odottavat silmänruokaa – kuvia ja videoita. Yrityksen ilme ja haluttu fiilis saadaan parhaiten esille visuaalisesti. Kuva kertoo ja koukuttaa enemmän kuin sanat. Kuvallinen kerronta säästää myös aikaa, koska silmäily riittää ja skrollaajan huomio saadaan nopeammin.

Viestintäkanavat ovat entistä visuaalisempia. Instagram ja Pinterest pelaavat täysin kuvilla ja YouTube porskuttaa videon voimalla. Nuori ja näppärä Snapchat sen sijaan keskittyy hetkessä elämiseen – kuvien ja videoiden kautta. Facebook, LinkedIn ja Twitter kehittyvät myös jatkuvasti visuaalisemmaksi. Some-maailman visuaalisuus tarjoaa yritykselle lukuisia mahdollisuuksia, hyödynnä niitä viestinnässäsi.

Visuaalisen viestinnän kymmenen käskyä
  1. Noudata yrityksen visuaalisen ilmeen ohjeita. Kuvamaailman tulee olla tunnistettava ja yhtenäinen (typografia, värit, kuvamaailma).
  2. Pyri saamaan katsojan ajatukset liikkeelle (tunteet, inhimillisyys, aitous, yllätyksellisyys, hauskuus).
  3. Valitse kuva, joka tukee, tehostaa tai täydentää viestiä. Nappaa eri aihepiireihin liittyviä kuvia valmiiksi varastoon, jolloin saat ne kiireen keskellä helposti someen. Hyödynnä tarvittaessa myös kuvapankkeja. Muista kuvien oikea koko eri somekanavissa!
  4. Avaa monimutkainen sisältö kuvin, jolloin niiden ymmärtäminen helpottuu. Luvut ja analysoinnit avautuvat paremmin esimerkiksi infografiikan muodossa.
  5. Yritä saada skrollaajan huomio. Laadukkaat ja valoisat kuvat nousevat tehokkaammin esiin someviidakossa. Lyhyet videot eivät vie liikaa katsojan aikaa tai vaivaa. Muista myös kuvakarusellit ja 360-kuvat.
  6. Inspiroi seuraajia ja jaa erilaisia vinkkejä kuvien kautta. Tekstitä kuvia, jolloin saat viestin nopeammin perille.
  7. Rohkaise, kehoita, haasta ja innosta yleisöä tuottamaan visuaalista sisältöä itse. Näin näet yrityksen tuotteet käyttäjien omassa arjessa ja aidoissa tilanteissa.
  8. Seuraa ja etsi tilanteita, joissa tuotteesi näkyvät. Näet palautteen kuvien kautta, ja parhaimmillaan tieto tuotteesta leviää nopeasti laajalle yleisölle.
  9. Muista hyödyntää myös videoita, kuvakaruselleja sekä 360-kuvia.
  10. Älä mieti liikaa. Rouhea, elämänmakuinen ja aito kuvitus puree katsojiin. Älypuhelin riittää hyvin ja sen avulla kuvien jakaminen, nopea muokkaaminen ja julkaisu eri somekanavissa käyvät käden käänteessä.

Haluatko lisää vinkkejä visuaaliseen viestintään? Ota yhteyttä!


Terveisin,
Essi
essi.rantanen@telegraafi.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti